Bazele programarii in Python
Programarea calculatoarelor e un domeniu amplu, cu multe ramuri si sub-ramuri. Poate parea o adevarata jungla pentru cei ce se incumeta sa se apropie de ea ca sa-i descopere tainele. Vestea buna e ca exista o ordine in haosul de informatii care ii intampina pe curajosii ce pornesc la acest drum.
Tocmai despre aceasta ordine in a aborda bazele programarii vorbesc in video-ul urmator. Mai exact, prezint initierea in programare ca pe o scara cu 4 trepte si apoi ilustrez cele 7 elemente ce constituie fundamentele primeia dintre aceste trepte. Ilustrarea fiecaruia dintre aceste elemente esentiale ce stau la baza programarii o fac folosind limbajul Python (in mediul de programare Spyder).
O sa iti fac in continuare un mic rezumat.
Inainte de a te afunda in studiul programarii, iti recomand ca mai intai sa te ridici suficient de sus cat sa vezi imaginea de ansamblu. In acest fel vei avea in minte o harta care iti va arata in mare directia de urmat ca sa inveti programare eficient , fara ocolisuri inutile si fara sa te temi ca efortul tau nu te va duce nicaieri.
Principalele “trepte” de pe “scara invatarii programarii” sunt in numar de 4:
(1) Mai intai trebuie sa inveti bazele programarii procedurale. Aceasta paradigma de programare este cea mai apropiata de modul cum functioneaza in realitate microprocesoarele atunci cand executa programele. Ea sta la baza principalelor limbaje de programare utilizate in prezent, cum sunt: Python, C, Java, C++, C#, JavaScript, PHP, Swift, Kotlin, Go, Visual Basic si altele.
(2) Apoi iti recomand sa inveti algoritmii fundamentali si principalele structuri de date. Invatarea acestor algoritmi iti va permite sa pui la treaba notiunile de programare procedurala si programare structurata deprinse la pasul anterior. Iti vei forma astfel niste abilitati mentale ce te vor ajuta sa abordezi problemele practice de programare cu care te vei intalni cand vei realiza diverse proiecte.
(3) Dupa aceea ar fi timpul sa inveti bazele programarii orientate pe obiecte. Paradigma de programare orientata pe obiecte este foarte importanta in programarea actuala si este extrem de prezenta in limbaje ca C++, Java si C# (dar poate fi utilizata in majoritatea celorlalte limbaje de programare). Programarea orientata pe obiecte nu implica o schimbare mentala foarte mare pentru cei ce stapanesc bazele programarii procedurale, ci doar ofera un cadru pentru construirea si operarea cu tipuri de date complexe, ce imbina intr-o maniera structurata date si actiuni.
(4) Si abia apoi as recomanda deprinderea bazelor programarii functionale. In mod normal programarea functionala este o paradigma total diferita de programarea procedurala si ofera o cu totul alta viziune asupra modului in care sunt construite programele. Pe scurt: daca programarea structurata se concentreaza pe separarea datelor de functionalitate si programarea procedurala vede aceasta functionalitate ca fiind descrisa prin proceduri formate din instructiuni ce se executa secvential, programarea functionala vede programele ca fiind formate din compunerea de functii (similare cu cele din matematica). Limbajele de programare functionala cum sunt Haskell si Scheme nu sunt atat de intens utilizate ca celelalte limbaje mentionate, insa elemente de programare functionala se pot folosi si in limbaje ca JavaScript, Python, Java sau C#.
Asadar, daca vrei sa inveti fundamentele programarii si sa incepi cu inceputul, iti recomand sa incepi cu bazele programarii structurate si procedurale.
Iar aici te intalnesti cu cei 7 piloni ai programarii pe care i-ai vazut si in articolul despre “Bazele programarii in Java”:
#1 – Instructiuni
#2 – Variabile
#3 – Expresii
#4 – Decizii
#5 – Repetari
#6 – Functii
#7 – Vectori
In video-ul de mai sus prezint pe rand fiecare dintre aceste notiuni (cu toate implicatiile lor si legaturile dintre ele, caci aici lucrurile nu mai sunt ca niste trepte, ci sunt interconectate unele cu altele ca intr-o retea).
Vorbesc despre ele, pe unele chiar le desenez, si pe toate le ilustrez prin mici programe in Python.
Poti vedea, asadar:
– cum se scrie si cum se ruleaza un program Python in Spyder
– cum se afiseaza si cum se citesc texte si numere in consola dintr-un program Python
– cum se construiesc si cum se folosesc variabile in Python
– cum se scriu expresii cu operatori matematici in Python
– cum se pot aduna numere si cum pot “aduni” texte in Python
– cum se pot implementa in Python decizii cu ajutorul instructiunii if/else
– cum se pot implementa in Python repetari cu ajutorul instructiunii while
– cum se definesc functii in Python, cum se pot apela aceste functii si cum li se pot transmite parametri
– ce sunt listele in Python, cum se pot initializa cu valori, cum se poate accesa un element dintr-o lista in Python si cum se poate parcurge o astfel de lista element cu element
– precum si cum se poate realiza un algoritm pentru gasirea minimulul in Python.
Daca ti s-a parut interesant si util, te invit sa te abonezi la canalul meu de YouTube si sa apesi clopotelul pentru notificari ca sa afli imediat cand intru LIVE sau cand incarc un nou video.
De asemenea, te astept in grupul de Facebook “Abecedar de programare” unde poti gasi (la sectiunea Guides (Ghiduri) din grup) peste 100 de mici lectii de programare grupate in 8 module in care te duc intr-o vizita ghidata pe taramurile programarii de la 0 pana la JavaScript, C, C++ si Java.